Murvielklotter

~ …om livet i Murviel lès Béziers

Murvielklotter

Kategoriarkiv: Murvelhuset

Klottraren ägnar sig åt DIY

30 tisdag Jun 2015

Posted by murvielklotter in Hantverkare, Murvelhuset

≈ 1 kommentar

Etiketter

adoucisseur d’eau, DIY, fuktskada, rörmokare

Det där med att äga ett franskt gammalt hus är ju smått fantastiskt. Jag nyper mig fortfarande i armen med jämna mellanrum. Nu tycker jag mig också känna till alla dess små egenheter, förtjänster och svaga sidor. Det börjar bli en del småfix som inte kan vänta längre och jag dokumenterar, mäter, skriver listor och förbereder för att få fram en någorlunda realistisk budget över vad kalaset kommer att kosta.

Jag inser att trots hettan som parkerat sig över nejden,

11694222_10153487960108420_1076138763_n

får jag kavla upp ärmarna – bildligt talat; har inga ärmar på mig – och ta tag i en del av fixet på egen hand.

Igår skred jag till verket.

Den nya kökskranen vi fick installerad har inte fungerat något vidare, så jag kröp in under diskbänken och plockade bort den

IMG_8940
IMG_8942

 

En ny, mer anpassad modell, införskaffades på IKEA härom dagen

IMG_8941

och nu sitter den elegant monterad på porslinshon från samma blågula varuhus

IMG_8943

Fixat av undertecknad, som är plågsamt självbelåten över bedriften.

Nu klarar jag väl ändå allt, tänker jag, och kvistar in på gästtoaletten för att ordna med den igenkalkade flottören. Då upptäcker jag vatten på golvet och en fuktfläck på väggen som jag inte sett tidigare…

11666956_10153487959698420_1203727247_n

Läckage bakom kakelplattorna i rör som byggts in i väggen, alltså.

Dumt men snyggt med dolda rör.

Ända tills sagda fläck växer sig allt större och pockar på omedelbar uppmärksamhet.

Jag flyger hem en sväng ikväll, så rörmokeriet får vänta några dagar men när jag kommer tillbaka, tarvas en expert på området. Min grandiosa hantverkarsjälvbild till trots, inser jag ändå mina begränsningar. Och när rörkrökaren ändå är här, får hen ta sig en titt på badrummet på övervåningen, där den vägghängda (och opraktiskt snygga) toaletten bär sig misstänkt och läckande åt.

Note to self och till vem som går i badrumsbyggartankar:

Function over fashion.

Varje gång.

Det blir billigare så och i längden snyggare, trots allt.

Och en liten maskin – adoucisseur d’eau – som avkalkar vattnet – det borde vi ha installerat för länge sedan. Man skall lyssna på generella agenter och andra som vet.

Dela detta:

  • Tweet
  • Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
Gilla Laddar in …

Husdjur

10 fredag Apr 2015

Posted by murvielklotter in Jycken, Murvelhuset

≈ 5 kommentarer

Etiketter

pyometra, snabeldrake, spindelväv, vårstädning

Varje hörn är annekterat, varje vrå. De har snurrat sig runt varje möbelben och i deras nät syns resterna av en gång fritt flygande existenser som lyckligt ovetande om sin snara död flugit rakt in i fällan.

När jag kommer farande med min mopp pulvriseras liken till ett fint stoft. Dock finns trots allt ett slags rättvisa i att de skrupelfria mördarna med min benägna hjälp går samma öde till mötes när de obarmhärtigt sugs in i snabeldrakens mynning eller fastnar i moppen tillsammans med sina forna offer. Solen fortsätter att gassa från sin languedocblåa himmel, så jag tolkar det som att det inte alls blir regn bara för att jag låter ett antal långbenta ockupanter få sätta livet till.

Nya sängar i fejat rum redo för gäster

Nya sängar i fejat rum redo för gäster

Nu luktar huset lavendelsåpa och favorittvättmedel, poolhuset är redo för sommar och utanför glittrar vattnet som det ska.

Nionde vantparet för avlägsen vinter färdigställs i slösande sol...

Nionde vantparet för avlägsen vinter färdigställs i slösande sol…

På söndag kväll åker jag till Barcelona för en natt på flygplatshotell innan flyget tar mig tillbaka till Stockholm. Plikten kallar och semestern, som skulle ha sträckt sig över dryga två veckor, blev istället bara en dryg vecka lång. Men nu vet jag att det snart kommer lugnare tider, så en intensiv terminsspurt känns ok.

Så får jag ju också komma hem till min lilla hund, som medan jag befunnit mig i murvelhuset, har opererats för pyometra och varit riktigt illa däran. Nu hämtar hon sig efter några dagar på djursjukhuset och hussen skall sedan pyssla om henne så som det anstår en älskad La Dame!

Det kommer en sommar till!

Det kommer en sommar till!

Dela detta:

  • Tweet
  • Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
Gilla Laddar in …

Påsk med förhinder, del 2

03 fredag Apr 2015

Posted by murvielklotter in Murvelhuset

≈ 1 kommentar

Etiketter

hundbekymmer, poolöppning

Kära bloggläsare!

Har ni följt mig ett tag, så har ni säkert redan blivit varse att det är ett slags kärlek det handlar om, vurmen för murvelhuset och hela sammanhanget runt omkring. Fast jag undrar ändå om ni riktigt förstått, om det liksom har framgått hur långt jag är beredd att gå för att:

1. ta mig ned

2. se till att jag får stanna kvar

3. säkerställa att tiden får avnjutas tillsammans med favoriter

Det är dags för en redogörelse av de tre ovannämnda punkterna. Det kan hända att det blir ett långt inlägg för det är ett nästan obetvingligt behov jag känner just nu, att få låta fingrarna löpa över tangentbordet. Ute skiner solen. Det är tjugo varma grader. Jag är kvar inomhus framför äpplemaskinen.

L och jag planerade in vår påsksemester för ganska så länge sedan och med siktet inställt på att det skulle hinnas med mellan arbetstopparna på jobbet. Så kom beskedet om att det viktiga beslutet om skolan skulle komma tidigare än beräknat och jag insåg att det inte var läge att flaxa iväg på semester då. Så jag vinkade av L och stannade hemma, bokade nya biljetter för att åtminstone ha möjlighet att fira fransk påsk, om situationen tillät det. Det var ingen lätt sak för det är ju just påsk och det mesta var uppbokat. Eller för dyrt.

Under några timmars relativt lugn for jag sedan iväg till Pensionat Paradiset med hunden för att inte heller det lilla pälsdjuret skulle kunna förhindra en avfärd. Där togs hon emot av sina lika pälsförsedda polare, varav den ena är mitt uppe i sina lingonveckor. Fast det verkade ju lugnt, så jag dök tillbaka in i jobbet en dag till och tråcklade mig sedan ner till Murviel via Köpenhamn, Paris och Lyon för att låta axlarna sjunka ner några nivåer och för att andas ut en stund.

Så långt punkt ett.

Sedan var det det där med att få klamra sig kvar som planerat också. Det är inte lätt det heller, ska jag säga. Jycken, det lilla monstret, har drabbats av ett obetvingligt behov av att pinka in sitt revir i Paradiset. Inte en gång, utan många gånger.

M-å-n-g-a gånger.

Situationen är ohållbar, jycken måste därifrån, det hårt prövade värdparet måste räddas undan jyckens syndafloder, så – ta morgondagens kärra tillbaka hem igen? Vinka av L och bli ensam kvar? Eller kanske skamligen utnyttja en annan fantastisk vän?

Vi lämnar punkt två och går vidare till punkt tre.

Naturligtvis vänder jag mig till en annan fantastisk vän, som i skrivande stund är i färd med att medelst hyrd skåpbil ta sig till pensionatet. Eftersom det är påsk, är hyrbilarna slut men Åsa, den vänliga själen, letar upp en skåpbil och skall nu alltså tillbringa flera långfredagstimmar i sagda skåpbil för att hämta en kissnödig hund medan jag skamligen njuter mitt otium på sydliga breddgrader.

Problemet löst? Sinnesfrid på plats? Vi släpper allt och bara njuter?

Nej, så fungerar det ju inte. Det kan hända att påsksemestern måste avbrytas ändå men vi får några timmars frist för att se om jyckens bisarra beteende upphör när hon inte längre måste revirtävla med paradispolaren. Om inte, återstår ingenting annat än att planera om igen.

Isåfall tänker jag tycka lite synd om oss, trots att det är en världslig sak och att livet kan bjuda på sådant som är så oändligt mycket värre.

Förtretligt, tänker jag.

Som förgjort, liksom.

Det är besvärligt, kan jag konstatera, att ha ett ansvarsfullt heltidsjobb och försöka kombinera det med att med jämna mellanrum leka fransos.

Ikväll kommer E och vi har fått stuva om lite i kvällens planering också för att hämta honom i Montpellier men det är ju bara alldeles fantastiskt bra, så över det vilar överhuvudtaget ingen ledsamhet. Ska fixa till ett litet påskägg till honom.

Under tiden pågår poolöppning och det är inget litet arbete men det överlåter vi åt de som kan. Än frestar inte ett dopp i det blå men snart så!

Efter vintern
Efter vintern
Före...
Före…
...under...
…under…
hårt slit
hårt slit
snart ren!
snart ren!

 

 

Dela detta:

  • Tweet
  • Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
Gilla Laddar in …

Nedräkning

01 onsdag Apr 2015

Posted by murvielklotter in Murvelhuset, Resor

≈ Lämna en kommentar

Skolan blir kvar. Ett rejält kliv i rätt riktning innebär det, så nu far jag iväg med en tidig fakir imorgon. Semestern är kortad i bägge ändar men den blir av och det är bra.

Och jo, ibland blir det faktiskt ungefär så som en trott. Det är bra det med.

Färdigt är det inte. Intensivt fortsätter det att vara ett tag till. Ska se till att fixa det med.

Snart, snart kan det se ut som någonting i den här stilen…

10287205_10152435367143420_1005075618_n (3)

 

Bonne nuit!

Dela detta:

  • Tweet
  • Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
Gilla Laddar in …

Februaridagar i Murviel

14 lördag Feb 2015

Posted by murvielklotter in Betraktelser från hemmahorisont, Min franska trädgård, Murvelhuset

≈ 2 kommentarer

Etiketter

Chez Amis B&B i Saint Nazaire de Ladarez, murvelhuset

En vecka har gått och jag sticker ut näsan på balkongen för temperaturcheck. Det brukar vara något av ett mikroklimat där så här års, innan vårvindarna friskar i och tar tag i balkonginredningen. I februarisol längst inne i hörnet har det gått att avnjuta en aldrig så snabb liten kaffekopp så här års. Men idag frestar inte det. Jag är förresten fortfarande förkyld, så jag ägnar mig åt att gå igenom fotona från förra helgen. Det blev bara lite drygt hundra…

Det var ganska kalla dagar även i Murviel men allt är naturligtvis relativt. De gamla stenhusen är inte byggda för att i första hand stänga ute kylan, så med temperaturer under tio grader utanför och med en och annan minusgrad nattetid, lämnar inomhusklimaten oftast en hel del övrigt att önska. Murvelhuset utgjorde inget undantag i det hänseendet – det bjöd inte på någorlunda drägliga temperaturer på den stora öppna nedervåningen förrän det var dags att åka hem. Då hade jag till slut fått resignera, gjort som fransmännen och stängt ute såväl kyla som dagsljus med fönsterluckorna. Tycker inte om att stänga ute dagsljuset. Det går emot allt jag i min nordiska ljusiver lärt mig uppskatta. Övervåningen däremot, med sina modernare dubbelglasfönster höll oss behagligt varma om nätterna.

11004946_10153144504783420_895487374_n-2

På sjätte våningen är inomhustemperaturen mer eller mindre konstant. Här behövs inga raggsockor eller dubbla ylletröjor. Välordnat och behagligt är det. Fast det hjälps förstås inte. Murvelkärleken är ohämmad och blind. Jag längtar dit. Tillbaka. Hem.

Till samvaron…

Detta bildspel kräver JavaScript.

Trädgården i vårsol…

10961948_10153144506013420_2080528648_n-2 10968140_10153144506063420_65128264_n-2

Pysslet som året om går att ägna sig åt utomhus, med undantag för endast några få dagar om året…

IMG_8567

I helgen skall påskresan bokas. Vet inte ännu hur lång den vistelsen kan bli men två veckor känns som ett minimikrav.

Dela detta:

  • Tweet
  • Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
Gilla Laddar in …

Axlar i rätt nivå för en stund

06 fredag Feb 2015

Posted by murvielklotter in Murvelhuset, Resor

≈ 1 kommentar

Etiketter

Eldhundar, La Grande Motte, Montpellier, Nacka byggnadsvård, SAS

Jag lämnade Stockholm med grus i ögonen i nattmörker och snö, sjönk ner i min flygplansfåtölj och somnade tvärt. Planen var att jag skulle jobba under flygresan. Skriva en aldrig så liten rapport. Allt skulle SAS göra för oss passagerare, skröt de med i SAS-tidningen i stolsfickan. Utom just att skriva min rapport, så då blev det ingen. Istället njöt jag av soluppgång genom flygplansgluggen, innan vi tog mark i den franska huvudstaden för vidare transport till Montpellier.

Inflygningen till Montpellier är spektakulär när planet girar bort från snöklädda berg, ut över ett februariblått Medelhav och in över La Grande Motte och den smala landtungan mellan hav och etang.

aurora
SAS-text
inflygning
landtunga
etang
flygplansskugga

Med näsan tryckt mot fönstret, lycklig som ett barn, följde mina kisande ögon flygplansskuggan över vattnet och fånflinet parkerade sig tryggt på läppen.

Sandrine hämtade på flygplatsen och vi hade så mycket att prata om att vi missade inte bara den första, utan också den andra avfarten från autorouten till Béziers.

Vi vände tillbaka i Narbonne.

I Narbonne blåste vinden snöflingor med sig från Pyrenéerna, trots att solen sken. Ofrånkomligen pratade vi därför om snö. Om att Murviel såg vackert ut under fjolårets snötäcke och om att det skall snöa på lördag. Jag ställde mig självklart skeptisk till det förra och vågade vägra det senare.

Det är ganska kyligt men i mitt uppvärmda sovrum och under duntäcket är det varmt och skönt. Det doftar svagt av akaciaveden vi eldade med i öppna spisen tidigare under kvällen. Det blev mest kråkvärme av det men det var mysigt och eldhundarna från Nacka Byggnadsvård fick äntligen göra det de fraktats ned för:

Det blev bra drag med hundstöd för vedklabbarna

Det blev bra drag med hundstöd för vedklabbarna

Imorgon när jag vaknar kan jag se ut över trädgården som Bertrand städat och röjt inför vår ankomst. Blir nog stående en stund framför fönstret innan jag hoppar i paltorna och hastar upp till banken för att hämta de nya checkarna.

Dela detta:

  • Tweet
  • Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
Gilla Laddar in …

En dementi och Work in Progress

27 torsdag Nov 2014

Posted by murvielklotter in Betraktelser från hemmahorisont, Hantverkare, Inredning, Murvelhuset

≈ 3 kommentarer

Nu var det för bra för att vara sant med en restaurang på den gamla borggården vid slottet i Murviel men en säsongsrestaurang på en annan spektakulär plats i byn skall det bli. Var någonstans kan jag inte avslöja men stämmer skvallret fullt ut denna gång, blir det minst lika bra som på slottet! Det kommer att bli ett evigt sjå att äta sig igenom alla formidabla restauranger i environgerna framöver.

Under tiden händer det saker i murvelhuset också och det känns förstås bra. Pålitliga hantverkare  och många ögon som håller koll på de franska ägorna i vår frånvaro är guld värt när jobbet här hemma sätter käppar i hjulet för efterlängtade resor ner.

Köksfläkten, kan ni tänka er, är ordentligt installerad, efter nästan tre år i huset:

Lite industrikänsla, kanske...?

Lite industrikänsla, kanske…?

Jag tycker att det blev bra – skåpen till höger skall bytas ut mot ett par öppna hyllplan men det har kanske inte riktigt nått fram. Eller så har det inte hunnits med ännu. Under spisen har översta lådan kommit på plats men jag misstänker att det är en blindlåda – gashällen sitter i vägen för  lådinsatsen, nämligen.

DSCF0269

Nästan all lådhålen är tilltäppta, micron har fått en brädlapp över sig och köket ser inte längre ut som ett sorgligt lappverk. Så småningom skall vi göra om köket helt och hållet men nu får det duga i några år. Det finns liksom en del annat högre upp på priolistan…

Och L har fått sin stalldörr! De gistna voleterna vid köksingången… IMG_78521

… har ersatts av rejäla nya:

DSCF0253
DSCF0251
DSCF0260
DSCF0261

Grågrön äggoljetempera på det, så börjar även fasaden få sin uppfräschning. Fast måla skall jag göra åtminstone delvis själv.

Nu kan the laird of the manor stänga halva köksdörren, sova middag på soffan och ändå höra när sollaparna vid poolen pockar på hans uppmärksamhet. Win-win för alla inblandade. Det blir så fint så.

Dela detta:

  • Tweet
  • Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
Gilla Laddar in …

La voiture française

03 fredag Okt 2014

Posted by murvielklotter in Fransk kuriosa, La voiture, Murvelhuset

≈ 1 kommentar

Etiketter

carte grise, import av svensk bil till Frankrike

Kvällarna är ljumma fortfarande. Nätterna svala utanför det nattöppna fönstret. Jag tar plats i solen om dagarna och njuter av skön sommarvärme. Luften är klar, fåglarna har dragit ner tempot och det råder skön eftersäsong. Av ovädret i början av veckan minns jag ingenting.
Det är tredje oktober och sista dagen i Murviel för den här gången. Jag har tankat styrka, ägnat mig åt eftertanke och min kokande hjärna har fått helt nödvändig vila. Förhoppningsvis kan den därför vara till större hjälp framöver. Det här är det riktigt fina med att vara med franskt hus – att kunna fly för en stund till behagligare temperaturer när minusgraderna gör sig påminda där hemma om morgnarna.

poolglitter

Som vanligt har jag inte hunnit med hälften av det jag föresatt mig att göra, eftersom jag varje gång härnere blir så upptagen av att njuta! Men våra carte bleu är fixade och – j’ai une voiture française maintenant! Många timmar på prefekturen och finanscentret i Bèziers, med en avslutande tur till maireriet idag, krävdes innan jag nu till slut har mitt tillfälliga franska carte grise i handen. Bilens svenska registreringsbevis är borta, om ca en vecka kommer de riktiga pappren och då far Sandrine iväg och fixar de nya registreringsskyltarna.
Bortsett från det irriterande namndebaclet, så har det gått väldigt smidigt och alla de franska ämbetsmännen och -kvinnorna jag mött har varit hjälpsamma, förstående och med ett formidabelt lösningsfokus.

Ikväll blir det en tur till Pezenas igen. För att uträtta de ärenden vi inte lyckades med i måndags, när regnet hällde och butikerna var stängda.

Dela detta:

  • Tweet
  • Skriv ut (Öppnas i ett nytt fönster) Skriv ut
  • E-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster) E-post
Gilla Laddar in …
← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Translations

These are automated translations which are very far from perfect but they may give you a general idea. I take no responsibility for any of the inevitable errors!

  • English
  • Français
  • Español
  • Deutsch
  • Português
  • Other languages

Murvielväder

Murviel-lès-Béziers
Detaljerad prognos

Senaste inläggen

  • Blixtvisit i Murviel
  • Sverigehemma, till slut
  • Det lilla livet har mjukt tassat fram
  • Deltidspensionären fattar pennan – eller knattrar på ipaden…
  • Marseille – en blixtvisit som gav mersmak

Besöksstatistik

  • 396 758 träffar

Tidigare inlägg

Kategorier

Murviel

advent Air France apéro Av jord barnbarn Bertil Betraktelser från hemmahorisont bignone bygrannar Béziers canicule carrelage claystone D'Oc d'or distansjobb flyttbestyr Förberedelser garde manger Heidelberg Hunden i Frankrike hus i Languedoc IKEA Jul köksrenovering La Maison Hansby Le Café Nouvel Maison de deux murvellängtan Murviel murviellängtan Murviel lès Béziers Norwegian orage poolliv Resor roadtrip Roquebrun Ryan Air Tjörn äggoljetempera

Bloggar jag följer

  • Att leva i Languedoc
  • Brev från Servian
  • Freedomtravel
  • Hus i Frankrike
  • Kors och tvärs
  • Mellan skånsk mylla och fransk terroir
  • Min franska blogg
  • Miras Mirakel

Bra boenden

  • Chez Amis B&B i Saint Nazaire de Ladarez
  • D'Oc d'Or Chambres & tables d'hôtes
  • La Belle Vue

Husmäklare

  • Hus i Languedoc

Gör som 59 andra, prenumerera du med.
juni 2026
M T O T F L S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
« Maj    

Arkiv

  • juni 2026
  • maj 2026
  • april 2026
  • februari 2026
  • januari 2026
  • december 2025
  • november 2025
  • september 2025
  • juli 2025
  • juni 2025
  • maj 2025
  • april 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • augusti 2024
  • juli 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augusti 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • maj 2023
  • april 2023
  • mars 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • augusti 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • augusti 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • maj 2021
  • april 2021
  • mars 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • april 2020
  • mars 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • augusti 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • maj 2019
  • april 2019
  • mars 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augusti 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • maj 2018
  • april 2018
  • mars 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augusti 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • april 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mars 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mars 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augusti 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mars 2012
  • februari 2012
  • januari 2012

Senaste kommentarer

  • Anonym om Det lilla livet har mjukt tassat fram
  • murvielklotter om Marseille – en blixtvisit som gav mersmak
  • Anonym om Marseille – en blixtvisit som gav mersmak
  • RSS - Inlägg
  • RSS - Kommentarer

Blogg på WordPress.com.

  • Prenumerera Prenumererad
    • Murvielklotter
    • Anslut med 59 andra prenumeranter
    • Har du redan ett WordPress.com-konto? Logga in nu.
    • Murvielklotter
    • Prenumerera Prenumererad
    • Registrera
    • Logga in
    • Rapportera detta innehåll
    • Visa webbplats i Läsare
    • Hantera prenumerationer
    • Minimera detta fält

Laddar in kommentarer …

    %d